tirsdag 12. januar 2010

Leseglede

Jeg elsker å krype under teppet med en stor kopp te og en god bok. Jeg synes det er ekstra stas å lese bøker fra andre kulturer og land og holder for tiden på med 3 slike bøker som jeg alle vil anbefale på det sterkeste.


Bok nr 1 er fra Afghanistan. Den handler om 2 forskjellige kvinner, begge fra Afghanistan, men med to helt ulike bakgunner. Den ene en fattig pike fra landet, den andre en moderne jente fra storbyen. De to blir allierte i kampen mot en brutal ektemann og et krigersk, kvinneundertrykkende samfunn.





Bok nr 2 er fra Cuba. Et fantastisk land Mr B og jeg besøkte i fjor. Den handler om 2 kusiner som er bestevenner på Cuba inntil de brått blir skilt under Castros revolusjon i 1956. Den ene flykter med familien sin til USA mens den andre blir igjen og ser fantastiske Havana forfalle og fattigdommen bre seg. En helt fantastisk historie.





Bok nr 3 er fra India, et land vi også har vært i. Den er skrevet av hovedpersonen selv og er basert på hans liv. Han ble i 1978 dømt til 20 års fengsel for en mengde væpnede ran. 2 år senere rømte han og var Australias mest ettersøkte mann. Han levde åtte av årene sine på flukt i Bombay, der historien utspiller seg. Han søker tilflukt i Bombays slumstrøk og oppretter en improvisert praksis som doktor for 25.000 slumboere. Som det står på bokomslaget: "Shantaram handler først og fremst om et liv og en reise helt i randsonen av hva et menneske kan tåle, om frihetens pris, om betingelsene for en ny begynnelse, om kampen mellom det gode og det onde, om kjærlighet - om de store valg i livet."







2 kommentarer:

  1. Thank you for boktips, elsker å lese bøker. Har lest tusen strålende soler og syns den var fantastisk. Leste nettopp "Idas dans". Den er norsk, men jeg grein og grein! Nydelig bok!

    SvarSlett
  2. Jeg har lest de to første, men den siste har jeg ikke fått med meg. Skal jammen prøve den når jeg bare blir ferdig med Knausgård sin "Min kamp". Den anbefales på det varmeste :)
    "Idas dans" som Mona nevner er helt nydelig - bare ha tørkerull for hånden, det er en mors historie om datterens kamp mot kreft.
    Ønsker deg en fin kveld!
    Kjersti/florasfrue

    SvarSlett