lørdag 12. mars 2011

Reiserute

Her kommer litt fler bilder fra Karibien. Etter noen kalde, men kjekke dager i verdens beste by, New York, ankom vi varme, solfylte San Juan i Puerto Rico. Vi bodde i ett område som het Condado. Stedet hadde en lang, fin strand men det var ganske store bølger så den var ikke så kjekk å bade på..... Det var også en liten strand som lå mer i le for bølgene så der koste vi oss. Gamlebyen i San Juan lå bare 5 minutter unna med taxi og var virkelig verdt ett besøk. Hele byen er omringet av ett gammelt slott/fort og består av koselige små torg og gamle brosteinsgater :)

Etter 3 netter i San Juan gikk vi ombord i båten. Det stod på billetten at innsjekk begynte kl 1630 (båten skulle gå 2030) men vi traff noen kvelden før som sa at det bare var å møte opp tidlig for de begynte å slippe ombord før 12. Vi ankom kaien ca 1030 og før 12 lå vi på dekk ved bassenget å solte oss. Vi stod først i køen når de åpnet og jeg er veldig glad for det, for slik så køen ut bak oss....

Slik så reiseruten vår ut:

Dag 1 - San Juan
Dag 2 - til sjøs
Dag 3 - Barbados
Dag 4 - St.Lucia
Dag 5 - Antigua
Dag 6 - St.Marteen
Dag 7-  St.Croix
Dag 8 - San Juan

Barbados var den øyen jeg hadde gledet meg mest til sammen med St.Marteen. Da vi kom i land tok vi en taxi i ett par minutter innt til "sentrum". Vi ble veldig skuffet alle sammen, for det var ikke akkurat sjarmerende det som møtte oss. Det var trafikkerte, travle handlegater uten sjarm. Rett og slett. Ingen Karibisk sjarm.... Dagen vår ble tilbragt på stranden (som var nydelig) og på en herlig seiltur rundt øyen.

St.Lucia hadde også en ganske kaotisk, usjarmerende by. Vi hadde på forhånd meldt oss på en zipline tur oppi fjellene. Det var utrolig artig og anbefales virkelig. Her kan du se en videosnutt (dette er hentet fra youtube og er ikke meg)

Antigua var en koselig øy. Her var vi med på en fantastisk utflukt ut i havet der ville stingray fisker kom svømmende for å få mat. Vi kunne ta og holde dem, men måtte være veldig forsiktig så vi ikke kom borti halen der giften sitter. Tror alle var litt småbekymret i begynnelsen (Steve Irwin ble drept av en slik....)
Men det var en kjekk opplevelse og de var veldig snill :)

St.Marteen var en veldig koselig plass. Vi vandret langs strandpromenaden og nøt liver, rett og slett. Vi tok også en taxi til den kjente stranden Maho Beach. Her kommer flyene inn for landing rett over hodet på folk som ligger på stranden. En helt utrolig opplevelse.

St.Croix, siste stoppet for denne gang. Dette var en øy der det faktisk ikke var så mye å finne på. Selve "sentrum" var en halvtimes taxitur unna havnen, så vi endte opp med å ligge på stranden og nyte livet ombord :)

Så folkens, om dette så fristende ut så kan jeg fortelle at JA, det er virkelig å anbefale!